Tämä korttipeli sopii kaikenikäisille, sillä refleksit ja tuuri ovat isossa osassa. Nopealla tempolla ja tosissaan pelattaessa kannattaa varoa sormia ja vähintäänkin riisua korut pois käsistä. Kuten esimerkiksi Unossa, peli voi kestää hyvinkin kauan tai olla hetkessä ohi. Läpsyä voi pelata kahdestaan tai isommassa, jopa kahdeksan pelaajan porukassa.
Pelin tavoite
Pelin tavoitteena on saada kaikki kortit omaan pakkaan. Jos olet, läpsyn lisäksi kiinnostunut muistakin korttipeleistä, löydät lisää hyviä sellaisia täältä.
Jako
Normaali 52 kortin pakka jaetaan pelaajien kesken. Ei haittaa, vaikka kortit eivät menisi ihan tasan. Pelaajien ei tule katsoa korttejaan. Isommalla porukalla pelattaessa kannattaa lisätä toinenkin pakka peliin.
Pelin kulku
Kun kortit on jaettu pelaajien kesken, on kaikki tarvittavat valmistelut tehty. Pelaajien tulee pitää kortit kädessään pinkassa kuvapuoli alaspäin. Vapaalla kädellä pelataan pinkasta kortteja pöytään ja ollaan valmiina läpsyihin.
Jakajan vasemmalla puolella oleva pelaaja aloittaa kääntämällä pakkansa päällimmäisen kortin kuvapuoli ylöspäin pöydän keskelle, jonka jälkeen kukin pelaaja vuorollaan toimii samoin. Kortti täytyy kääntää itsestään poispäin, jotta pelaaja ei pysty näkemään sitä ensin itse.
Kun keskellä pöytää olevaan pinoon on laitettu kaksi samanarvoista korttia peräkkäin (esimerkiksi kaksi kymppiä), saa kasaa läpsäistä. Se kuka kerkeää ensin, saa kaikki pinkassa olevat kortit ja lisää ne oman pinonsa alimmaisiksi korteiksi. Omaa pinkkaa ei saa missään vaiheessa sekoittaa!
Kuvakortteja saa myös läpsiä, mutta niillä on myös toinen toiminto. Kun pelaaja asettaa keskelle kuvakortin, hänestä seuraavan pelaajan on saatava omasta pinostaan kuvakortti esiin. Eri kuvakortit vastaavat eri määriä yrityksiä:
- Jätkä – 1 yritys saada kuvakortti
- Kuningatar – 2 yritystä saada kuvakortti
- Kuningas – 3 yritystä saada kuvakortti
- Ässä – 4 yritystä saada kuvakortti
Viimeiseksi kuvakortin pelannut saa koko pinon omakseen. Kuvakortteja laitettaessa saa myös läpsiä!
Korttien loppuminen, virhe läpsy
Kun pelaajalta loppuu kortit, hän ei itse asiassa ole kokonaan ulkona pelistä. Hänellä on vielä mahdollisuus palata mukaan onnistuneella läpsäisyllä. Näin peli voi jatkua pitkäänkin ja peliin voi jopa liittyä uusia pelaajia kesken pelin.
Virheellisestä läpsystä joutuu antamaan omasta pakasta yhden kortin muille pelaajille, myös kortittomille pelaajille. Jos kortteja ei ole omassa pakassa tarpeeksi, jaetaan yksi jokaiselle myötäpäivään niin kauan kuin niitä riittää.
Kun enää yhdellä pelaajalla on kortteja, on hän voittaja ja peli päättyy.
Erilaisia versioita
Hodari
Hodari-säännön mukaan läpsäistä saa myös silloin, kun kahden samanarvoisen kortin välissä on ainoastaan yksi muu kortti. Esimerkiksi pinkassa on päällekkäin kortit 10 – 5 – 10.
Sama kuvakortti
Jos haluaa lisähaastetta kuvakorttien kanssa peluuseen, voi sopia, että vain sama kuvakortti antaa oikeuden pelin jatkumiseen. Eli jos pelaaja asettaa kuningattaren, seuraavalla pelaajalla on kaksi yritystä saada juuri kuningatar. Jos hän epäonnistuu, edellinen pelaaja saa kortit.
Lisäläpsy
Jos pelistä haluaa hassumman näköisen, voidaan lisätä sääntö, jonka mukaan pelaajien tulee läpsäistä ensin omaa päätään ja sitten vasta keskellä olevaa korttipinkkaa. Keskellä olevia kortteja ei voi saada ellei ole ensin läpsäissyt päätä.
Käänteinen läpsy
Käänteisessä läpsyssä tavoitteena onkin korteista eroon pääsy. Tällöin se kuka viimeisenä läpsäisee korttipinoa, joutuu ottamaan kortit itselleen. Muuten peli toimii samalla tavalla kuin normaali läpsy.
Slapjack
Tämä versio on hyvin yksinkertainen. Kuvakorttipeli ei ole käytössä, vaan ainoastaan läpsyt ja nekin tapahtuvat vain, jos pinon päällimmäiseksi ilmestyy jätkä. Toki kuvakorttipeli voidaan lisätä tähänkin versioon, mutta silloin vain ilman jätkää.